Pure Communicatie

Taal is maar een deel van het totaal

- Deel 2b -

Taal is maar een deel van het totaal – deel 2b

Taal is maar een deel van het totaal – deel 2b

Een praktische cursus voor neurologopedisten over het toepassen van expliciet leren (toepassing van cyclisch leerproces) in een neurologische, logopedische behandeling

“Na mijn infarct kost lesgeven me veel energie en ik krijg minder goed de theorie overgebracht op mijn leerlingen”

“Sinds mijn hersenschudding kan ik mijn vergaderstukken niet meer lezen, dat wil zeggen ik kan het technisch wel lezen, maar ik onthoud het niet”

“Vroeger kon ik met gemak een vergadering leiden en een conflict oplossen. Nu zoek ik naar woorden en vind ik het lastig het overzicht te houden”

  • Wanneer pas je een cyclisch logopedisch leerproces toe, wanneer is het een passende manier van leren?
  • Hoe bekijk je precies het proces dat je met cyclisch leren aan wilt gaan pakken?
  • Hoe bouw je een logopedisch behandelproces waarbij je cyclisch leren wilt toepassen op?
  • Waar, wanneer en hoe voeg je informatie toe, zodat het uitvoeren van het cyclisch, logopedisch behandelproces ook echt zorgt voor de gewenste verandering in de praktijk?
  • Hoe geef je zo’n cyclisch, logopedisch leer/behandelproces praktisch vorm?

Docent: Joyce Walter en Maya de Graaf

Totaal aantal SBU’s 44, 20 uur contact-gebonden en 24 uur eigen tijd, accreditatie is aangevraagd bij ADAP

Doel:
Met deze cursus krijg je:

  • kennis over en inzicht in de expliciete logopedische diagnostiek (vaardigheden – kennis – strategie)
  • kennis over voorkeursleerstijlen en het cyclisch, expliciet leren volgens Kolb.
  • inzicht in de opbouw van een expliciet, logopedisch leerproces
  • inzicht in wanneer en hoe je informatie toe te voegen in een cyclisch,  logopedisch proces
  • kennis andere factoren die invloed hebben op je therapie en welke impact deze hebben
  • veel momenten om het geleerde praktisch om te zetten aan de hand van je eigen casus

Doelgroep: logopedisten die actief werken met  cliënten met neurologische problematiek – je werkt met cliënten met activatieniveau 4 of  hoger (CDM Claudia Allen)

Vereist begin-niveau: afgeronde Taal is maar een deel van het totaal – deel 1

Vrijstellingen: geen, tenzij vooraf met de docent afgesproken

Locatie: De Wilg Vortum-Mullem

Deze cursus kan ook op locatie aangeboden worden. Interesse? Neem gerust contact op. Ook coaching-on-the-job is mogelijk. Prijsafspraken worden dan passend bij het aanbod gemaakt.

Aantal deelnemers: 6 – 10

Het studiemateriaal wordt telkens aan het begin van de dag uitgedeeld.

Aanbevolen literatuurlijst  wordt na betaling digitaal verzonden.

Aan het einde wordt een certificaat van deelname afgegeven.

Data: Taal is maar een deel van het Totaal deel 2B  (telkens van 9.00-17.30 uur):

maandag 27 januari, 24 februari en 31 maart 2025

 

Kosten cursus: € 895.-. Pure Communicatie staat geregistreerd bij het CRBKO en kan de cursus daarom BTW-vrij aanbieden. Kosten voor cursusmateriaal zijn ingegrepen.

Globale inhoud per bijeenkomst:

  1. Wanneer pas je expliciet leren toe – expliciete diagnostiek vaardigheden – voorkeursleerstijlen – praktische oefening aan de hand van eigen gemaakte video-opnames
  2. Expliciete diagnostiek kennis – cyclisch leerproces vlgs. Kolb – praktische oefening aan de hand van eigen gemaakte video-opnames
  3. Expliciete diagnostiek strategie – praktische oefening aan de hand van eigen gemaakte video-opnames – andere beïnvloedende factoren

Het is duidelijk bedoeld als een ervaringsgerichte cursus. Er is ruimte voor inbreng van casuïstiek en veel tijd/aandacht voor reflectie op je eigen kijk op het logopedisch handelen.

Je stuurt na elke cursusdag je casus met videofragment op met daarin verwerkt de nieuwgeleerde punten. Na dag 3 volgt zo de eindcasus.

Belangrijk te weten is dat je geacht wordt elke keer een casus in te leveren. Afhankelijk van je werkplek kunnen het 1-3 verschillende casussen zijn.

Meer informatie: joyce@purecommunicatie.nl of 06-83035754

Zie ook Taal is maar een deel van het totaal – 2a: impliciet, foutloos leren

Taal is maar een deel van het totaal – deel 3 (verdieping ) volgt.